dijous, 1 de setembre del 2016

Unitat 9: Dies romanorum. Hereditas (usus et mores)

NARRATIO

Romani  diem  in multis  rebus agebant.  Dies  in  duodecim horas  divisa  est.
Omnes  homines,  servi  dominique,  mane   cum  sole,  hora  prima,  e  lecto  surgebant  et  faciem   et  bracchia   lavabant.  Postea  parvum  tentaculum  sumebant  et  laborabant.

Servi  semper  labores arduos  faciebant.  Viri  liberi  multa  negotia  habebant.

Patricii, qui  plus  otium  habebant,  clientes  accipiebant  (clientes viri liberi  erant  qui  laborabant  et  fideles  domino suo erant)  posteaque  ad  forum  adibant.  Alii  cives  officium  suum  faciebant.

Hora quinta  tempus  prandii  erat.

Vespere,  post  meridiem,  tempus  otii  incipiebat:  alii  in  thermas  ibant et  in palaestra  exercebant;  alii  ludos  scaenicos, gladiatorios  aut   circenses  videbant.


Responde  latine:

1.- Quid  homines  faciebant  cum  e  lecto  surgiebant?

2.- Quid  homines  mane  sumebant?

3.- Quid  clientes erant?

4.- Quo  patricii  adibant?


MEMORATOR

1.- Completa  les  afirmacions  següents:

-L'acusatiu  de  "amica"  és .......................,  el   de  "puer"   és .........................,   el  de  "consul"  és  ..........................  i  el  de "exercitus"  (4ª declinació) és ..........................


-L'imperfet d'indicatiu del verb  "ser"  en llatí  és  en  singular: ..................., .....................,
.........................


- El  genitiu  singular  de la  4ª  declinació  és ........................  i  el  genitiu  plural  és ................


-Si  "villam"  és ...............................;  en plural  és  ......................................


-El  cas  datiu  serveix  per expressar  la  funció  de  ..............................


GRAMMATICA

2.- Completa  les  formes  d'imperfet d'indicatiu  dels verbs  següents:

EGO   facieba.........                            

TU  cenaba............

ILLE    iaceba...........

NOS    iba...................

VOS  laboraba................

ILLI   dormieba...........


3.- Analitza  aquestes  paraules indicant en quin cas  i  en quin nombre estan:

OFFICIUM (2ª n.)                                                  SOLEM

ROMANI                                                                 NOCTE

HOMINES                                                              GLADIATORIOS

FORUM  (2ª  n)                                                      NEGOTIA  (2ª n)



EL   LLATÍ   i   LA  FILOSOFIA


4.- Escriu  una definició  dels  termes  següents,  relacionats amb l'àmbit de la filosofia,  a  partir  de la seva etimologia:


Anàlisi:   ana  (al llarg de)  +  lisis  (  alliberament)

Axioma:  (estimació)

Concepte:  (idear,  concebre)

Criteri:   crino (jutjar)  +  terion  (instrument)

Dilema:  dis  (dues vegades)  +  lemma (premissa)

Idea:  (veure)

Ètica:  ethos  (caràcter,  manera  de  ser ) +  ica  (relatiu  a)

Moral:  (costum)


5.- Uneix  cada  sintagma  llatí  amb  la  seva  traducció:

Domini  boni  erant                                              Feien un petó a les nenes.

Milites  improbi                                                     Els dies passaven  ràpidament

Alimenta  non  habemus                                    Vols  veure  la teva mare   

Osculum  puellis  dabant                                    Els senyors eren bons.

Dies celeriter  transcurrebant                           No teníem  aliments.

Tuam  matrem  videre  vis                                 Soldats  malvats


6.- Busca  la traducció en català dels següents colors:

NIGER
ALBUS
RUBER
ROSEUS
VIOLACEUS
CINERARIUS
VIRIDIS
CAERULEUS

7.- Substitueix aquests nombres per les lletres corresponents i podràs desxifrar el missatge:

58                 6  5  9  7  14  7  15              13  7  9  6  15  8  1  12               4   5

8  1             10   1   12  1  15  8  1              4  7  5  13           5  13     4  7  5  7



A = 1         B = 2          C = 3            D = 4          E = 5          G = 6          I = 7           L = 8

N = 9        P =  10         O = 11         R = 12        S =  13        T = 14        U = 15       V = 16


8.- Busca una paraula catalana que derivi de cada mot llatí:

PATER                  MAGISTER                 URBS                  MATER              VIA

CONSUL                AUGUR


9.- Escull la forma adequada per completar aquestes oracions i tradueix-les.

a.- Nautae  fortes  in............alimenta  transportabant. ( navibus,  naves,  navem)

b.- Mercator  Graecis...........emebat  et  vendebat. ( amphoris, amphorae, amphoras)

c.- Servae  puellarum...............vident. (faciem,  faciebus,  facie)


10.-  Completa aquestes afirmacions:

-Si  "dierum"  és un genitiu plural de la 5ª declinació,  el seu acusatiu  singular és....................


-La paraula "pontes"  concorda amb l'adjectiu .................(altus,  alti, altae).


-El datiu plural del substantiu de la 4ª declinació  "senatus"  és .......................


-Si  "fortem"  és l'acusatiu  singular  masculí i femení de la 3ª declinació, el plural  és ..............

-El present d'indicatiu de la forma "pugnabas" és  .............

- L'ablatiu singular de la 2ª declinació acaba en .............

-"Consulium"   és una paraula neutra  de la 2ª  declinació que pot estar en els casos ................................................................................

-Els nominatius, vocatius  i  acusatius  neutres plurals de totes les declinacions acaben en -...............


                                                            PROMETEU

11.- Investiga qui és Loki  en la mitologia nòrdica i relaciona'l amb Prometeu.

12.- Busca informació sobre el mite de Pandora.

13.- Zeus  va castigar terriblement Prometeu per una acció que havia comès contra la voluntat del pare dels déus. Busca informació sobre el que va fer Prometeu per enfurismar d'aquesta manera Zeus, i de quina manera va aconseguir alliberar-se.

14.- Investiga la història de eucalió, fill de Prometeu, i relaciona-la amb altres tradicions. 

15.- Busca informació sobre la novel·la de Mary Shelley "Frankenstein o el modern Prometeu", i explica en què es basa la comparació entre el protagonista d'aquesta obra i el mite clàssic de Prometeu.

16.- Esbrina qui va ser Epimeteu i quina relació va tenir amb Prometeu.

17.- Explica amb paraules teves el "complex de Prometeu" i comenta per què se li ha posat aquest nom.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada