dijous, 30 de juny del 2016

Unitat 7: In itinere. Hispania Romana

NARRATIO

Omnes  mercatores  itinera  facere  debent, quia  in  variis  locis  merces  emunt  et  vendunt.  In antiquo  Imperio  Romano  itinera  difficilia  et  longa  sunt.  Romani  terra  et  mari  itinera  facere  possunt.

Navigatio  non  semper  facilis  est:  nautae  mare  tranquillum  et  ventum  secundum  expectare  debent. Graeci   nautae  meliores  quam  Romani  sunt. 

Duo  genera  navium  sunt:  naves  longae,  quae  navis  belli  sunt,  et  onerariae,  quae  merces  transportant. Omnes  naves  proram,  in  anteriore  parte,  puppemque  in  posteriore,  habent;

aliae  cum  remis navigant  et  aliae  cum  velis.  Homines  qui  navigare  volunt,  ad  portum  adeunt,  ubi  naves  deligatae   aut  destinatae  cum  ancoris  manent


Responde  latine:

1.- Ubi mercatores merces emunt et vendunt?

2.- Cur in imperio  Romano  itinera  difficilia  sunt?

3.-  Quid faciunt  naves  onerariae?

4.- Quid habent omnes naves?


MEMORATOR

-Les paraules neutres presenten en nominatiu,  vocatiu i acusatiu plural la desinència .............

-La preposició llatina per expressar companyia o mode és .............  i  precedeix sempre el cas.........

-El vocatiu és igual que el cas...........................,  excepte  per a la ................ declinació en singular, que acaba  en...............

-Les preposicions llatines només poden precedir els casos.................. i ..........................

GRAMMATICA

1.- Declina l'adjectiu que hi ha entre parèntesis fent-lo concordar en gènere, nombre i cas amb el substantiu que l'acompanya:

Puer (bonus, -a, -um):

Mercatores  (fortis, -e):

Pontis  (altus, -a, -um):

Puellas  (pulcher,  pulchra,  pulchrum):

Canem  (velox,  velocis):

Ventis  (tranquillus,  -a,  -um):


EL  LLATÍ :  LA  HISTÒRIA  i   LA GEOGRAFIA


2.- Fent  servir els components i el diccionari,  escriu una definició etimològica d'aquests termes:

AFLUENT:  (ad  "cap  a"  +   fluo  "fluir"):

DEMOGRAFIA:  (demos  "poble"  +  grafo   "escriure"):

EMIGRACIÓ: (e /ex  "moviment de dins cap a fora"  +  migro   "marxar"):

SEISME   (seismos  "sacsejada"):

TERRATRÈMOL  (terrae  "terra"  +  tremulu  "tremolós):


3.- Busca el significat dels següents termes compostos a partir de la paraula grega "polis":

POLÍTICA,   METRÒPOLIS,   POLICIA,   NEÒPOLIS,   NECRÒPOLIS


4.- Fixa't  en l'enunciat d'aquests  adjectius  i  col·local'ls en el grup que els correspongui:

insignis, -e         velox, velocis              omnis, -e              suavis,  -e           verus, -a, -um

albus, -a, -um         prudens,  prudentis                felix,  felicis               ingens, ingentis


TIPUS  BONUS, -A, UM                 TIPUS  FORTIS, -E                TIPUS   AUDAX ,CIS


5.- Completa la taula següent sobre adjectius acabats en  "-us,  -a,  -um" i treu-ne conclusions:

                                            SINGULAR                                                    PLURAL

                       masc           fem         neutre                          masc         fem             neutre

NOM             ........              ........          .........                           .........          .........             ..........

VOC              .......                .........         .........                          .........            -AE              ..........

ACUS             ........             -AM          ..........                          ...........          ..........           ..........

GENIT          ..........           .........            ..........                         -ORUM       .........           ...........

ABLAT          ...........          ..........          ..........                         .............         ...........         ...........       



a.- Els adjectius acabats en  "-us"   serveixen per al gènere.............................  i flexionen per la ..........................  declinació.

b.- Els adjectius acabats en ......................  serveixen per al gènere femení  i flexionen per la ......................... declinació.

c.- Els adjectius acabats en "-um"  serveixen per al gènere .................  i flexionen per la ................... declinació..


6.- Completa la taula següent sobre adjectius acabats en "-is, -e"  i treu-ne conclusions:


                                            SINGULAR                                                    PLURAL

                       masc - fem                 neutre                          masc - fem             neutre

NOM                   fort-IS                     fort-E                             fort-......                   fort-i-A

VOC                    fort-.....                   fort-......                           fort-......                   fort-i-....

ACUS                 fort--......                  fort-.....                            fort-......                  fort-i-.....

GENIT               fort-.......                  fort-......                           fort-i-UM                fort-i-UM

ABLAT              fort-.......                   fort-.......                         fort-.......                  fort-........


a.- Els adjectius que acaben en "-is" serveixen per als gèneres ........... i ................ Flexionen per la .................... declinació..

b.- Els adjectius acabats en "-e" serveixen per al gènere ............... i flexionen per la ............. declinació.

c.- Els adjectius s'enuncien amb el cas............................


7.- Completa les persones del verb "possum" (poder):

Ego puellas videre pos-.......................

Tu in via ludere pot-...........................

Puer volare non pot-........................

Nos merces emere pos-...................

Vos  vias facere non pot-..................

Nautae cum nave navigare pos-.................


8.- Escriu el nombre romà corresponent a aquests noms llatins:

duodecim                                                                        quattor
tres                                                                                   quingenti
viginti                                                                              nonaginta
quindecim                                                                      undeviginti
septem                                                                            mille
duo                                                                                   quinque
sescenti                                                                           undecim
novem                                                                             quadraginta
septemdecim                                                                 decem


9.- Localitza la paraula que no concorda en cada sèrie:


  • navibus -  puellis -  amicus
  • puellae - amicas - populos
  • Quinte - medicus - amice
  • audax - felix - fortibus

10.- Escull la resposta correcta de les possibilitats que tens entre parèntesis:

a.- Genitiu singular de la paraula "navis, -e" (naves, navis, navibus)

b.- Nominatiu plural neutre de l'adjectiu "tacitus,-a,-um" (taciti, tacitae, tacita)

c.- Acusatiu singular de "puppis, -is" (puppam,  puppem,  puppum)

d.- Ablatiu plural masculí de l'adjectiu "fortis,-e" (fortibus, fortes, fortis)

e.- Vocatiu plural de "puella,-ae" (puellas, puellae, puella)

f.- Tercera persona del plural del verb "possum" (possumus, possum, possunt)



11.- Tria l'adjectiu que concorda amb el substantiu. Després tradueix les oracions.

-Miles .................................. homo fortis est. (Romani, Romanus, Romanos)

-Homines......................... remos longos movent. (fortes, fortis, fortibus)

-Naves merces......................transportant. (multos, multa, multas)

-Pater Claudiae mercator....................est. (audax, audacis, audaces)


HISPÀNIA   ROMANA


12.- Fes una llista breu els noms que va rebre la península Ibèrica en l'antiguitat.

13.- Qui van ser els primers colonitzadors de la península i de les illes Balears?

14.- Per quin motiu els cartaginesos es van escampar per la península a mitjan segle III aC?

15.- Descriu breument el desenvolupament de la Segona Guerra Púnica a la península.

16.- On creus que va ser més difícil la conquesta romana? Per què?

17.- Quina divisió provincial es va produir a la Península Ibèrica en època d'August? Busca per internet una imatge d'un mapa d'Hispània del temps d'August.


TESEU

18.- Per quin motiu Teseu va anar a Creta, després d'haver-se intal·lat a Atenes i haver estat reconegut pel seu pare? Quina precaució va prendre el seu pare?

19.- Què era el fil d'Ariadna?

20.- Explica els fets relacionats amb Teseu després d'ocupar el tron d'Atenes, fins al final.

21.- Com s'ha mantingut la tradició de l'heroi Teseu al llarg de la història de la literatura? Esmenta dates, autors i obres.


ACTIVITATS

22.- Llegeix aquest fragment sobre el Tractat de l'Ebre i respon les preguntes:

"Els saguntins, colons oriünds de Zacint, que viuen a mig camí entre els Pirineus i el riu Ebre i tots els altres grecs que habiten les proximitats de l'anomenat Empòrion, i qualsevol altre lloc d'Ibèria, temien per la seva seguretat personal i van enviar ambaixadors a Roma. El Senat (romà), que no volia que augmentés el poder cartaginès, va enviar, alhora, ambaixadors a Cartago. I tots arribaren a l'acord que el riu Ebre fos el límit de l'imperi Cartaginès a Ibèria, i que ni els romans portessin la guerra contra els pobles de l'altre costat del riu, súbdits dels cartaginesos, ni aquest creuessin l'Ebre per fer la guerra, i que els saguntins i els altres grecs d'Ibèria fossin lliures i autònoms. Aquests acords van ser afegits als tractats anteriors entre romans i cartaginesos (...)"

                                            APIÀ, Hispània  romana, VI (Sobre Ibèria), 10 (Adaptació)


  • Esbrina on es troba el lloc d'on es diu que provenien els saguntins i a quin tipus de comunitat pertanyien, segons el text.
  • Quin error comet l'autor quan ens explica on es troba situada la ciutat de Sagunt?
  • Com va reaccionar Roma en rebre l'ambaixada de Sagunt? Què pretenien evitar?
  • Comenta el contingut del Tractat de l'Ebre i escriu també la data en la qual es va produir aquest acord entre Cartago i Roma.

23.- Esbrina el nom actual de les ciutats següents i indica a quina de les tres províncies corresponen, segons la divisió que August va fer de la península.

LEGIO
VALENTIA
CARTAGO  NOVA
HISPALIS
LUCUS  AUGUSTI
ASTURICA AUGUSTA
TARRACO
ITALICA
GADES
SAGUNTUM
POMPAELO
CAESARAUGUSTA
DIANIUM
CORDUBA 
EMERITA AUGUSTA

24.- Busca informació sobre la llegenda de la construcció del laberint on vivia el Minotaure, a Creta.

25.- Relaciona els noms de la columna de l'esquerra amb els de la dreta:

1.- Egeu                                                                              Licomedes
2.- Teseu                                                                            La casa de Asterion
3.- Esciros                                                                          Rapte d'Ariadna a Naxos
4.- Borges                                                                          Teseida
5.- Fedra                                                                            Etra
6.- Dionís                                                                           Conte del cavaller
7.- Boccaccio                                                                     Ariadna
8.- Chaucer                                                                        Minos
9.- Helena                                                                           Teseu (òpera)
10.- Händel                                                                        Esparta


26.- Llegeix el text i respon les preguntes:

"Mèrida, situada 50 km al sud, a la carretera que portava cap a Alcántara, va ser fundada pel mateix August l'any 25 aC com a Colònia Emerita Augusta, capital de la Lusitània i colònia de les legions V i X, retirades de les guerres càntabres. Agripa va decidir que fos el centre de totes les comunicacions. A Mèrida convergien set calçades i la ciutat encara conserva alguns notables monuments del seu passat romà"

                                             VÍCTOR  W. von HAGEN,  Roman Roads (Adaptació)


  • En el text es fa referència a unes legions que van participar en la fundació de Mèrida. En quines guerres havien participat? Informa't sobre la importància que van tenir aquestes guerres.
  • Busca informació sobre el militar romà que va fer de Mèrida un centre important de comunicacions.
  • Investiga el nom de les ciutats amb les quals estava comunicada directament Mèrida.
  • En el text es fa referència als monuments de Mèrida. Esmenta els dedicats a espectacles públics i escriu un text breu sobre cada un.

27.- Busca informació a Internet sobre el sistema de pantans i aqüeductes que abastien la ciutat d'Emerita Augusta i escriu un breu informe sobre aquest tema.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada